وقتی محتوا زبان مخاطب را نمیفهمد؛ هشدار به اطلاعرسانی سلامت
«مجید پورخیاط،» دکترای علوم ارتباطات اجتماعی و فعال رسانهای در گفت و گویی با ایرنا به بررسی موضوع مخاطبشناسی و تولید محتواهای اثربخش در بخش سلامت می پردازد

مخاطبان در عصر فناوری و اطلاعات به گروههای متنوعی تقسیم می شوند که اثر بخشی اطلاع رسانیهای سلامت در گرو شناخت این گروهها و تولید محتوا بر اساس ذائقه، محل زندگی و سطح آگاهی و تحصیلات است.
زمانی نهچندان دور، اطلاعرسانی سلامت در جامعه، چیزی جز چند جمله کلیشهای بر دیوار مدرسهها، درمانگاهها یا پشت اتوبوسها نبود، شعارهایی که با نیت خیر نوشته میشدند، اما نه لحن داشتند، نه رنگ، نه هدف مشخصی.
دیگر نمیتوان پیامهای سلامت را همانند گذشته تولید و توزیع کرد و انتظار داشت که تغییر نگرش یا رفتار ایجاد شود، تغییر زمانی رخ میدهد که پیام، خود را در لباس مخاطب ارایه دهد؛ ساده، دقیق، همدلانه و معتبر. مشروح گزارش را اینجا بخوانید @Irna_Bojnourd
نظر دهید